دانشنامه

چت‌بات‌ها چه نقشی در حوزه سلامت و درمان دارند؟

نقش تعیین‌کننده چت‌بات‌ها در حوزه درمان

نقش تعیین‌کننده چت‌بات‌ها در حوزه درمان

چت‌بات‌ها، نرم‌افزارهای مکالمه‌ای هستند که از طریق اپلیکیشن‌های مستقل یا تحت وب در دسترس قرار می‌گیرند. چت‌بات‌ها همانند انسان‌ها به تعامل و  گفتگو می‌پردازند و در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارند.یکی از کاربردهای چت‌بات‌ها در حوزه سلامت و درمان می‌باشد. چت‌بات‌ها با استفاده از پردازش زبان طبیعی (NLP)،متن یا صدا را تشخیص می‌دهند و گفتار کاربر را با استفاده از الگوریتم‌هایی که دارد، تفسیر می‌کنند.

چت بات ها کم کم دارند جای هرگونه ابزار تلفنی را در صنعت و در تمامی حوزه‌های سلامت و درمان یا پزشکی، حقوقی،‌ ورزشی،‌ خرید و فروش اینترنتی و…می‌گیرند. امروزه چت‌بات به‌تدریج وارد حوزه سلامت و درمان می‌شود و در حال حاضر در مراحل اولیه اجرا هست. در بخش درمان مهم‌ترین فاکتور، تجربه بیمار در طول فرآیند درمان است. از آنجایی که امروزه محوریت اصلی در حوزه درمان بیمار می‌باشد، باید تمام ظرفیت‌های موجود را به کار گرفت تا از آرامش بیمار در طول روند درمان و همچنین کمک به تصمیم‌گیری بهتر اقدام نمود. در ادامه این مطلب تأثیر استفاده از چت‌‌بات را در حوزه پزشکی بیشتر بررسی خواهیم کرد.

چرا باید از چت‌بات‌ها در حوزه سلامت و درمان استفاده کرد؟

با استفاده از چت‌بات‌ها در حوزه سلامت و درمان می‌توان ارزش‌های بالایی را برای بیماران تولید کرد. طبق برآوردها، استفاده از چت‌بات در صنعت حدود 20.5% نرخ رشد مرکب سالانه یا CAGR و رشد کلی حدود 542.3 میلیون دلاری تا سال 2026 به همراه خواهد داشت. چت‌بات‌ها می‌توانند در زمینه تشخیص بیماری‌ها و کارهای غیر حیاتی به بیماران خدمت رسانی کنند. حتی استفاده از چت‌بات‌های هوشمند می‌تواند به بیماران کمک کنند تا یک معاینه فوری (به کمک چت بات) داشته باشند. همچنین بیمارانی که در مناطق دوردست با محدودیت دسترسی به خدمات درمانی زندگی می‌کنند این ابزار تکنولوژی می‌‌تواند تفاوت قابل توجهی در کیفیت زندگی آنها ایجاد کند.

چت‌بات‌ها می‌توانند در حوزه سلامت و درمان به تعامل با بیماران بپردازند و موجب افزایش کیفیت تجربه درمان در بیماران شوند. چت‌بات‌ها می‌توانند به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با بیماران به تعامل بپردازند و به عنوان یک دستیار سلامتی در هر لحظه در کنار بیمار حضور داشته باشند و حتی در مواقع ضروری به او کمک کنند و پاسخگوی نیازهای او باشند و همچنین وضعیت سلامتی بیمار را پایش کنند.

چالش‌های حوزه درمان

چالش اصلی حوزه درمان ارائه خدمات به بیماران بدون تعلل و دیرکرد در تمام طول روند درمان است. ارائه‌دهندگان خدمات درمانی باید توجه داشته باشند که می‌توانند از چت‌بات‌ها در تمام طول این روند استفاده کنند. یعنی از ابتدای نوبت‌دهی به بیماران تا زمان ترخیص و پرداخت هزینه‌ها. چت‌بات‌ها تمام این روند را برای بیماران آسان می‌کنند؛ ضمن اینکه در تمام طول درمان همیشه با مرکز درمانی ارتباط خواهند داشت.

این نوع ارائه خدمات درمانی علاوه بر اینکه تمام نیازهای بیمار را پاسخ می‌دهد، ارائه خدمات را آسان می‌کند و تجربه‌ی بیمار از نحوه ارائه خدمات را به طور شگفت‌انگیزی بهبود می‌بخشد. استفاده از رابط‌های هوشمند و چت بات‌ها و برنامه‌های این چنینی ضمن غلبه بر چالش‌های خسته‌کننده کادر درمان و ارائه‌دهندگان خدمات درمانی، نگرانی‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی را نیز برطرف می‌کنند.

روند پرداخت در ارائه خدمات پزشکی

در حوزه بهداشت و درمان یکی از مسائل حائز اهمیت، مسائل مالی و پرداخت وجه است. با وجود سازمان‌های بیمه باز هم پرداخت مبالغ بخش عمده از هزینه‌ها بر روی دوش خود افراد می‌باشد. برای افزایش سرعت در روند پرداخت شرکت‌ها و سازمان‌ها و تمامی بخش‌های فعال در حوزه درمان و بهداشت می‌توانند برای مسائل پرداختی از چت بات‌ها استفاده کنند و بیماران را به آن‌ها ارجاع دهند.

تجربه بیمار از روند درمان

در سال‌های اخیر حوزه درمان و بهداشت با تغییرات محسوس و بزرگی را تجربه کرده است.بیماران تقاضای خدمات‌رسانی بهتر و به موقع دارند و این امر موجب شده تا ارائه‌دهندگان سرویس‌های درمانی و بهداشتی با این چالش مواجه شوند. با وجود این امر شرکت‌ها فعال در حوزه درمان در یک رقابت تنگاتنگ و سخت با یکدیگر قرار گرفته‌اند و در جستجوی سهم بازار بیشتر و جذب بیماران بیشتر می‌باشند. یکی از راه حل‌ها، استفاده از چت‌بات‌ها در حوزه سلامت و درمان ست که می‌تواند به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک کند.

استفاده درست از اطلاعات بزرگ

در حوزه سلامت و درمان اطلاعات بسیاری وجود دارد که تجزیه و تحلیل و استفاده درست از این داده‌ها یک چالش بسیار بزرگ برای ارائه‌دهندگان خدمات درمانی می‌باشد. چت بات‌ها می‌توانند در این زمینه کمک‌های فراوانی به فعالان حوزه سلامت و درمان داشته باشند و به آن‌ها برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و درک عمیق‌تر و یافتن راه‌های بهتر برای ارائه خدمات موثر کمک کنند.

کاهش خطا در تشخیص بیماری‌ها

بسیاری از بیماران به علت خطای انسانی جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین، بهبود فرآیند تشخیص بیماری توسط هوش مصنوعی نظرات مثبتی را نسبت به استفاده از این تکنولوژی در پزشکی برانگیخت. حجم بالای موارد پزشکی و تاریخچه‌های آنها می‌تواند منجر به افزایش چنین خطاهایی شود. هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که با سرعتی بالا بیماری را تشخیص دهد یا پیش‌بینی کند.

آیا چت‌بات‌ها می توانند جایگزین مناسبی برای پزشکان باشند؟

چت بات‌های می‌توانند همانند یک دستیار معتمد مثل یک پرستار با دقت بالایی مراحل ثبت نام را انجام دهند و یا وضعیت سلامتی بیماران را تحت نظر داشته باشند تا زمانی که دکتر بتواند او را ملاقات کند. به طور کلی چت‌بات‌ها نمی‌توانند شیوه‌های پزشکی غیر معمول را تشخیص دهند.

چت‌بات‌ها می‌توانند پشتیان 24 ساعته در 7 روز هفته باشند و به سوالات بیماران جواب دهند و سوالات پر تکرار را بر اساس پاسخ‌های از پیش تعیین شده پاسخ دهند.

نه فقط بیماران بلکه پزشکان هم می‌توانند از فواید چت‌بات‌ها لذت ببرند. بات‌ها میتوانند به سادگی یک جایگزین برای دیتابیس تداخل دارویی و اندازه‌گیری دوز داروها باشند. همچنین می‌تواند دیتابیس را غنی‌تر و چت‌بات‌ها را باهوش‌تر کند.

دیدگاه خود را ثبت نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *