دستیار صوتی کورتانا

کورتانا

کورتانا چیست؟

کورتانا هم دقیقا مانند دستیار‌های صوتی گوگل و سیری شرکت اپل، پاسخ‌گو و جستجوگر خدمات مایکروسافت است. یعنی با استفاده از خدمات مختلف شرکت سازنده‌ی خود (مایکروسافت)، اقدام به ارائه‌ی خدمات می‌کند. می‌توان به طور خلاصه اظهار کرد که کورتانا دستیاری برای بهتر کردن سازماندهی زندگی دیجیتالی روزانه از طریق فرمان‌های صوتی، گزینه‌های دسترسی سریع و اطلاعات از پیش تنظیم و تعیین شده است. کاربران به راحتی می‌توانند با استفاده از این دستیار صوتی اقدام به تعیین زنگ هشدار کرده، تقویم خود را سازماندهی کنند، آخرین جزئیات بازی‌های ورزشی محبوب خود را دریافت کنند و با مخاطب‌های مورد نظرشان تماس برقرار کنند. حتی می‌توان با کورتانا شوخی کرد و لطیفه‌های خنده‌دار شنید؛ حس شوخ طبعی کورتانا بسیار عالی است.

نام کورتانا از کجا آمده است ؟

کورتانا یا  Cortana با یک شخصیت خیالی و هوش مصنوعی در سری بازی‌های ویدئویی تیراندازی هیلو است که توسط جن تیلور صدا گذاری شده‌ است. کورتانا باعث جلوگیری از نصب و فعال‌سازی تأسیسات ابر سلاح هیلو بود که سبب نابودی تمامی زندگی‌های ادراکی در کهکشان می‌شد. او به عنوان صدای پس زمینه و در طول بازی به عنوان همراه در مأموریت‌های جنگی به راهنمایی شخصیت مستر چیف می‌پردازد و اطلاعاتی را در اختیار او قرار می‌دهد.. طرح اصلی و اولیه Cortana بر اساس ملکه مصر، نفرتیتی بوده و هولوگرافی شخصیت او همیشه به شکل یک زن نمایش داده می‌شود. شخصیت Cortana الهام بخش پروژه دستیار شخصی هوشمند شرکت مایکروسافت با نام مایکروسافت کورتانا می‌باشد.

برخی از امکانات دستیار شخصی هوشمند کورتانا:

  • تنظیم یادآور برای زمان، مکان و افراد

یادداشت گذاشتن یکی از کارهایی که می‌توانید در دستیار صوتی کورتانا انجام دهید. برای شروع بگویید «به من یادآوری کن» یا باید به قسمت یادآور مراجعه کنید. این یادآور می‌تواند طیف مختلفی از دستورات را شامل شود. مثلاً می‌توانید به آن بگویید به من یادآوری کن ساعت 7 شب به مادرم زنگ بزنم و این کار را برای شما انجام خواهد داد.

  • جستجو

با دستیار صوتی کورتانا یا Cortana مثلاً می‌توانید عکس‌هایی که در ماه جولای دانلود کرده‌اید را ببینید؛ و یا در طی یک‌ زمان خاص سندهایی که روی کامپیوترتان ایجادشده است را مشاهده کنید. این قابلیت مبتنی بر سیستم جستجوی ویندوز است.

  • شناسایی موزیک

دستیار صوتی Cortana می‌تواند برای شما موزیک مورد علاقه‌تان را شناسایی و پیدا کند. برای شناسایی موزیک باید یک میکروفون متصل به سیستم داشته باشید و بعد به Cortana بگویید که این آهنگ چیست تا برای شما عملیات جستجو را انجام دهد.

  • جستجو در وب‌سایت با کورتانا

دستیار صوتی کورتانا توسط موتور جستجوگر بینگ پشتیبانی می‌شود. هنگامی‌که از Cortana سؤالی پرسیده می‌شود و نمی‌تواند آن را جواب دهد، صفحه‌ای را برای شما باز می‌کند که مرورگر پیش‌فرض آن Bing است. اگر مرورگر پیش‌فرض شما کروم و یا فایرفاکس است، کورتانا به انتخاب شما احترام می‌گذارد اما وقتی دارید با او کار می‌کنید، تنها بینگ را باز خواهد کرد!

  • انجام محاسبات و تبدیل واحد

دستیار صوتی Cortana در انجام محاسبات بیش‌ از حد سریع است. تمامی عملیات ریاضی و تبدیل واحد را به کورتانا بسپارید.

مثلاً می‌توانید تایپ کنید که 97463789*875395 چه عددی می‌شود و یا ۵۵ هزار ریال چند لیر خواهد شد.

  • ردیابی بسته و شماره پرواز

دستیار صوتی Cortana می‌تواند شماره پرواز و همچنین بسته‌های شما را ردیابی کند. برای این کار تنها باید شماره پیگیری پرواز و یا بسته خود را در Cortana copy و paste کنید، به شرطی که سیستم پرواز شما جهانی باشد!

  • پاسخ به سؤالات

دستیار صوتی کورتانا می‌تواند با استفاده از موتور جستجو بینگ به سؤالات رایج شما پاسخ دهد. به‌عنوان‌ مثال می‌توانید از کورتانا بپرسید که بلندترین ساختمان در جهان چیست؟ و یا چه کسی رئیس‌جمهور چهار سال آینده زامبیا است؟ Cortana به ‌سرعت به شما جواب خواهد داد.

چگونه با Cortana ارتباط برقرار کنید

چند راه برای برقراری ارتباط با دستیار صوتی Cortana وجود دارد. شما می‌توانید به گفتگو با آن بپردازید یا دستورات خود را در نوار جستجو سرچ کنید. پس از سرچ کردن می‌توانید بر روی هر یک از نتایج حاصل شده بلافاصله کلیک کنید.

اگر میکروفون به کامپیوترتان وصل شده می‌توانید روی آیکون میکروفن کلیک کنید. هنگامی که آماده هستید، فقط با استفاده از صدای طبیعی و زبان خود به Cortana صحبت کنید. تفسیر او از آنچه که می‌شنود در جعبه جستجو ظاهر می‌شود. بسته به آنچه شما می‌گویید، ممکن است صحبت کند، پس با دقت گوش کنید. به عنوان مثال، اگر شما از او بخواهید که یک قرار ملاقات در تقویم ایجاد کند، او جزئیات بیشتر از شما می‌خواهد. او می‌خواهد بداند زمانی، کجا، چه زمانی و غیره.

در نهایت، در تنظیمات یک گزینه برای اجازه دادن به Cortana برای گوش دادن به نشانه کلامی “سلام، کورتانا” وجود دارد. اگر این تنظیم را فعال کرده باشید، باید همه چیز را به او بگویید “سلام، کورتانا” و او در دسترس خواهد بود. (این کار به همان شیوه عمل می‌کند: “سلام، سیری” بر روی آیفون کار می‌کند).

چگونه Cortana در مورد شما می‌آموزد

دستیار صوتی هوشمند کورتانا در ابتدا از طریق حساب مایکروسافت متصل شما یاد میگیرد. این حساب کاربری است که شما برای ورود به ویندوز 10 استفاده می‌کنید و ممکن است چیزی شبیه به نام yourname@outlook.com یا yourname@hotmail.com باشد. از آن حساب Cortana می‌تواند نام و سن شما و سایر حقایق دیگری را که ارائه کرده‌اید به دست بیاورد.

یکی دیگر از راه‌های بهبود کورتانا تمرین است. بیشتر از دستیار صوتی کورتانا استفاده می‌کنید بیشتر او یاد می‌گیرد.

دستیار صوتی کورتانا بر اساس اطلاعاتی که از شما بدست می‌آورد نسبت به شما بیشتر می‌آموزد. به عنوان مثال، اگر شما اغلب برای اطلاعات در مورد تیم بسکتبال دالاس ماوریکس جستجو کنید و موقعیت شما در دالاس باشد، احتمالا وقتی که شما از Cortana بخواهید که تیم شما برنده یا از دست رفته باشد، او می‌داند چه کسی صحبت می‌کند!

او همچنین به مرور زمان صدای شما را بهتر تشخیص می‌دهد. همانطور که دستورات شفاهی بیشتر و بیشتر خواهید داد. بنابراین، وقت بگذارید سوالاتی بپرسید.

چت‌بات هوشمند فارسی رومند Romand، می‌تواند به شما کمک کند

اگر به دنبال چت‌بات هوشمند فارسی هستید و نمی‌دانید که چگونه به آن دست پیدا کنید، رومند Romand به کمک شما می‌آید. چت بات هوشمند فارسی رومند از آخرین تکنولوژی هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین برخوردار است. این محصول توسط تیم فنی به طور اختصاصی برای فارسی زبانان طراحی شده است و می‌تواند به طور کامل به تعامل با مشتریان بپردازد. متخصصان رومند Romand به زودی نسخه دستیار هوشمند را منتشر می‌کنند.

دیدگاه خود را ثبت نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *