سیری دستیار صوتی اپل

سیری دستیار صوتی اپل

 دستیار صوتی سیری یک دستیار شخصی و یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های هوش مصنوعی دنیاست که به عنوان یک نرم‌افزار کاربردی برای آی‌اواس اپل کار می‌کند. این نرم‌افزار کاربردی از رابط کاربری به زبان طبیعی برای پاسخ دادن به سوالات و توصیه دادن به کاربران استفاده می‌کند.

سیری به چه زبان‌هایی صحبت می‌کند؟

دستیار صوتی اپل سیری (Siri) به زبان‌های زیر صحبت می‌کند:   

  • نروژی
  • ژاپنی
  • روسی
  • آلمانی
  • سوئدی
  • ایتالیایی
  • فرانسوی
  • انگلیسی
  • اسپانیایی
  • ترکی استانبولی

 سیری حتی قادر است بعضی از لهجه‌های مختلف انگلیسی مانند: استرالیایی، کانادایی، هندی، بریتانیایی، آمریکایی و سنگاپوری را نیز صحبت کند.

متاسفانه با اینکه حدود ۱۱۰ میلیون نفر در  دنیا به زبان فارسی صحبت می‌کنند،Apple فعلا برنامه‌ای برای پشتیبانی از زبان فارسی ندارد. شاید مهم‌ترین دلیل آن مشکلات سیاسی باشد.

آموزش فعال کردن سیری در آیفون

برای فعال کردن دستیار صوتی هوشمند سیری در آیفون، ابتدا وارد بخش تنظیمات یا Settings شوید. قابلیت سیری در آیفون به صورت خودکار فعال نیست و برای فعال‌سازی آن باید به صورت دستی اقدام نمایید؛ برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا وارد قسمت تنظیمات شوید.
  2. سپس وارد قسمت General شوید.
  3. گزینه Siri را انتخاب کنید.

اکنون دو گزینه پیشرو دارید؛ گزینه اول مربوط به فعال‌سازی سیری می‌باشد. گزینه دوم به شما این امکان را می‌دهد تا با گفتن عبارت Hey siri، این دستیار رو فعال کنید. حالا از طریق بخش‌های Voice Feedback و Language نیز می‌توانید تنظیمات بیشتری را برای سیری خود اعمال کنید. چون سیری به چندین زبان دنیا مسلط است.

نحوه استفاده از دستیار صوتی پیشرفته Siri

شاید اولین سوالی که به ذهن شما رسیده باشد این است که دکمه siri در کدام قسمت از آیفون من وجود دارد؟

می‌توانید از روش‌های زیر جهت استفاده کردن از سیری استفاده نمایید.

بعد از فعال‌سازی دستیار صوتی سیری، این بار وقتی صفحه گوشی قفل است دکمه هوم را چند ثانیه نگه دارید. در این صورت دو بوق و یا لرزش بسیار خفیف حس خواهید کرد که خبر از فعال شدن siri می‌دهد. اکنون siri گوشش با شماست! همچنین می‌توانید بعد از فشردن دکمه هوم (Home)، عبارت “?What can I help you with” مشاهده فرمایید. این جمله به ‌معنای این است که “چه کمکی می‌توانم انجام دهم؟”.

زمانی که siri فعال شده است، می‌توانید با یک دستور دلخواه کارهای مورد نیازتان را از او بخواهید. بعد از اتمام دستورات، siri بلافاصله پایان درخواست شما را تشخیص داده و انجام دستورات را متوقف می‌کند. با این حال هر زمان که اراده کنید می‌توانید با فشردن آیکون میکروفون ظاهر شده بر روی صفحه پایان دستورات خود را به siri اطلاع دهید.

می‌توانید عبارت Hey Siri را در آيفون، آيپد، ایرپاد و HomePod به زبان بیاورید تا دستیار صوتی هوشمند فعال شود. اگر صاحب آیفون 6S به بعد هستید، باید دکمه هوم  Home را نگه دارید.اما اگر از آیفون‌های سری X به بالا استفاده می‌کنید باید دکمه Side را نگه دارید.

در اپل‌واچ‌ها برای فعال‌سازی دستیار صوتی هوشمند siri باید دست خود را روی چرخ‌دنده دیجیتالی (Digital Crown) در سمت راست ساعت نگه دارید.

بخشی از قابلیت‌های دستیار صوتی اپل سیری

  • یادآوری بر اساس موقعیت

با استفاده از موقعیت‌یاب (GPS)، سیری می‌تواند یادآور‌های خاصی را بر اساس مکانی که در آن هستید نشان دهد. برای فعال کردن آن وارد بخش تنظیمات (Settings) شوید و از قسمت Privacy گزینه Location Services را انتخاب کنید. در این بخش می‌توانید موقعیت مورد نظر را مثل محل کار یا خانه تنظیم کنید. همچنین یادداشتی برای آن مکان نظیر “وقتی به‌خانه رسیدم به‌ پدرم تلفن کنم” را روی آن اعمال کنید. با انجام این کار سیری می‌تواند وقتی به محل مورد نظرتان رسیدید، اقدام به نمایش یادرآوری کند.

  • بازیابی پسورد‌ها

گاهی اوقات پیش می‌آید که شما تلاش می‌کنید به اکانت خود در وب‌سایتی وصل شوید، اما رمزتان را فراموش کرده‌اید. در اینجاست که سیری می‌تواند کمک کند!

برای مثال: “What’s my Dropbox password” یا برای مشاهده لیست پسورد‌های ذخیره شده از “Show my passwords” استفاده کنید.

البته برای استفاده از قابلیت باید از رمز عبورتان در مک یا اثر انگشت و فیس ای دی در آیفون را وارد کنید.

  • نمایش نتایج مسابقات ورزشی

روزانه مسابقات ورزشی زیادی برگزار می‌شود که امکان تماشای تمام آن‌ها برای همه وجود ندارد. با این حال بسیاری از افراد دوست دارند از نتایج این مسابقات باخبر شوند. گفتنی است که با پرسیدن سوالی ساده از سیری مثل  ” ?Which team won the Asian Championship ” به‌معنای ” چه تیمی برنده مسابقات لیگ قهرمانی آسیا شد؟ ” به‌ پاسخ مورد نظرتان دست خواهید یافت.

  • تنظیم تایمر

با گفتن “Set timer” شما قادر هستید زمان مورد نظرتان توسط دستیار صوتی پیشرفته Siri تایمر تنظیم کنید. 

همچنین برای چک کردن تایمر از “Check timer” یا برای توقف تایمر از “Stop timer” استفاده کنید.

  • تنظیم هشدار

با وجود اینکه روزانه بسیاری از افراد اقداماتی تکراری نظیر تنظیم هشدار برای بیدار شدن یا انجام هر کار دیگری را انجام می‌دهند،  دستیار صوتی هوشمند سیری می‌تواند کاربرانش را در این زمینه یاری کند و تنها کافی است جمله‌ای مثل “Wake me up tomorrow at 8 AM” به‌معنای “سیری هشداری را برای ساعت 8 صبح تنظیم کن” بگویید تا فرآیند تنظیم هشدار به‌سادگی صورت گیرد.

  • تبدیل واحد‌ها

تبدیل واحدی از لیتر به گالن و در حقیقت تبدیل هر واحد دیگری تاحدودی کار آزاردهنده‌ای است. اما کاربران می‌توانند از سیری کمک بگیرند. تبدیل واحد‌ها از طریق سیری کار بسیار ساده‌تری از جستجو کردن در جهت پی‌بردن به ‌ارزش واحد‌های گوناگون است.

  • حل ریاضیات

بر کسی پوشیده نیست که ریاضیات دشوار و پیچیده است. افراد با استفاده از سیری می‌توانند خود را از قید عملیات ریاضی رها کنند. تنها با پرسیدن سوالی نظیر “Hey you, figure this out for me” اقدام به‌ حل سوالات ریاضی مورد نظر خود کنند.

  • عبارات را ترجمه کنید

دستیار صوتی هوشمند سیری همچنین قادر است عبارات انگلیسی را به زبان‌های فارسی، ترکی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و… ترجمه کند.

  • عکس‌هایتان را پیدا کنید

حتما برایتان پیش آمده که به دنبال عکسی هستید که در تاریخ خاصی گرفته‌اید، عکس‌های مورد علاقه‌تان یا بدنبال عکس شخص خاصی هستید و یا حتی فراتر از آن بدنبال عکسی که خودتان با فردی دیگر گرفته‌اید می‌گردید!

مثلا برای پیدا کردن طبق تاریخ: “Show photos from February 28”

نمایش عکس دبیرستان : “Show my high school photo”   

عکس‌های شخص خاص:  “Show me pictures of Jack” سیری با کمک عکس‌هایی که شما برای مخاطبین خود تعریف کرده‌اید بر روی عکس‌های گوشی شما برچسب گذاری میکند و آنها را شناسایی میکند.

  • یادداشت برداری

با استفاده از سیری امکان یادداشت کردن اطلاعات و داده‌های مختلف وجود دارد و همچنین می‌توانید آنها را ذخیره کنید. این قابلیت برای زمان‌هایی مثل رانندگی بسیار کاربردی است و در این صورت هیچ اطلاعات مهمی را فراموش نخواهید کرد.

دیگر کاربرد‌ها

با کمک سیری کارهای بسیاری را می‌توانید انجام دهید که در اینجا فقط به بخش کوچکی از آنها اشاره شد. برای مثال درخواست یا ارسال پول، گوش دادن به اخبار و… که متاسفانه در ایران قادر به استفاده از آنها نیستیم.

چت‌بات هوشمند رومند Romand ، چت‌باتی که می‌تواند کسب‌و‌کار شما را متحول کند

استارتاپ رومند Romand روز به روز به‌ صورت پیشرفته، روش کار و تعامل رومند را بهبود می‌بخشد. در تابستان سال 1400 بهینه‌سازی‌های متعددی بر روی آن انجام شد تا بتواند تعامل بیشتری با مشتریان داشته باشد. چنین قابلیتی باعث می‌شود بتواند نیازهای مشتریان را تشخیص دهد و نسبت به سوالات مشتریان، جواب دقیق‌تری به آنها بدهد. با وجود تمام مزیت‌های ذکرشده، هنوز باید سطح هوشمندی آن‌ افزایش پیدا کند تا کاربران بیشتری به استفاده از این ابزارهای جدید فناوری ترغیب شوند.

دیدگاه خود را ثبت نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *