دانشنامه

چت‌بات‌ها چه نقشی در کسب‌و‌کارها ایفا می‌کنند؟

استفاده از چت بات‌ها در زمینه کسب و کارها

نقش چت‌بات‌ها در همه‌ی کسب‌و‌کارها

چت‌بات‌ها یکی از دستاوردهای فناوری هوش مصنوعی هستند که باعث تغییر و تحول در کسب و کار شما می‌شود. البته مدل‌های مختلفی از چت‌بات‌ها از گذشته تاکنون مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به ارائه خدمات به مشتریان پرداخته‌اند. اما امروزه فناوری هوش مصنوعی موفق شده است که ارائه خدمات به مشتریان را تسهیل کند. در واقع امروزه چت‌بات‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که همانند یک انسان به تعامل با مشتریان می‌پردازند.

استفاده از چت‌بات‌ها در واقع یک راه جدید و هوشمندانه ست تا به نیازهای بازدیدکنندگان سایتتان در هر زمان و مکان پاسخ دهید. با چت‌بات‌های هوشمند که همیشه در دسترس هستند، مشتریان شما در هر شرایطی می‌توانند به شما مراجعه کنند و از خدمات، سرویس‌ها و یا محصولاتتان مطلع شوند و جواب هر سوالی که دارند را بگیرند.

چت‌بات‌ها به جای باز کردن برنامه‌های جدید، برای هر فردی راه حل‌ها و پاسخ‌های شخصی‌سازی شده دارند و با پیام‌رسانی که مشتریان شما به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند ادغام شده و می‌توانند در هر لحظه پاسخگوی مشتریان شما باشد. پس جای تعجب نیست که چت بات‌ها شکل تازه‌ای به تجارت‌های آنلاین داده‌اند. از چت‌بات‌ها می‌توان برای انواع خدمات‌رسانی و کسب و کارهای مختلف استفاده کرد، از آنلاین شاپ‌های خرده فروشی گرفته تا بیزینس‌‌های مهم درمانی و انجام امور بانکی و … تمام موارد جز کاربردهای چت‌بات‌ها قرار می‌گیرند.

نقش چت بات ها در زمینه تبلیغات و بازاریابی کسب و کارها

  • ارائه خدمات به مشتریان

متاسفانه در بسیاری از کسب‌و‌کارها زمان پاسخگویی به مشتریان بسیار طولانی می‌شود. مشتریان زمان زیادی را پشت خط می‌مانند؛ همین امر باعث آزرده خاطر شدن مشتریان شده و تبعات سنگینی برای کسب‌و‌کارها دارد. در حالی که استفاده از فناوری چت‌بات هوش مصنوعی می‌تواند این زمان را به حداقل برساند و سبب جلب رضایت مشتری شود. در حقیقت پایگاه داده‌ای که برای این بات‌ها تعریف می‌شود پاسخ تمام سوالات رایج مشتریان را در بر دارد. بنابراین تنها در صورت نیاز به مشاوره‌ی تخصصی، اپراتورها به ارائه خدمات به مشتریان می‌پردازند. از این رو پاسخگویی به مشتریان تسریع شده و سبب جلب رضایت آن‌ها می‌شود.

  • تحلیل وبررسی داده‌های مربوط مشتریان

چت‌بات‌های قابلیت جمع آوری داده‌ها و اطلاعات از مشتریان، تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به آنها را دارند. همانگونه که می‌دانید تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به مشتریان نقش موثری در تدوین استراتژی بازاریابی کسب‌ و‌ کارها و پیش‌بینی بازار دارد. بنابراین اگر به عنوان یک کسب‌و‌کار نوپا بودجه‌ی کافی برای استخدام تحلیل‌گر داده ندارید می‌توانید با هزینه بسیار کمی از چت بات برای تحقق این امر استفاده کنید. جالب است بدانید که یکی از مزایای استفاده از چت‌بات برای تجزیه و تحلیل داده‌ها کاهش میزان خطای انسانی است.

  • افزایش تعامل با مشتری

هر چند بسیاری از برندها زمان پاسخگویی به مشتریان خود را به حداقل زمان ممکن می‌رسانند اما تعاملی با مشتریان خود ندارند. در حقیقت تنها به سوالات مشتریان پاسخ می‌دهند و ارتباط آن‌ها با مشتری فراتر از آن نمی‌رود. چت بات‌ها با استفاده از نیاز مشتریان به تعامل با آنها می‌پردازند. از این رو استفاده از چت‌بات ایده‌ی فوق‌العاده‌ای برای تعامل با مشتری در کمترین زمان ممکن است. توجه داشته باشید که تعامل با مشتری با تحت تاثیر قرار دادن احساسات مشتری سبب اعتمادسازی برای برند شده و نقش موثری در بازاریابی احساسی ایفا می‌کند.

  • بازخورد سایت

همانگونه که پیش‌تر نیز گفته شد چت‌بات یکی از موثرترین ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات مشتریان است. این اطلاعات می‌تواند در قالب طرح سوالات کوتاه و یا فرم‌های نظرسنجی جمع‌آوری شوند. این استراتژی می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی بازخورد سایت نیز داشته باشد. زیرا توجه به نیازها و نظرات مشتریان و طراحی سایت طبق علاقه مشتریان می‌تواند صفحات فرود سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین اگر کسب‌و‌کاری بخواهد میزان بازخورد سایت خود را به حداکثر میزان ممکن برساند بهتر است به کمک یک نظرسنجی به جمع‌آوری اطلاعات مشتریان بپردازد.

  • افزایش فروش

اطلاعات جمع‌آوری شده توسط چت‌بات‌ها می‌توانند داده‌های زیادی را در اختیار صاحب و کار قرار دهد و زمینه مناسبی برای ارسال پیام‌های سفارشی‌سازی شده برای مشتریان باشد. جالب است بدانید که ارسال پیام‌های سفارشی‌سازی شده تاثیر روانی مثبتی بر روی مشتریان دارد و همین امر می‌تواند سبب افزایش فروش محصولات یک برند شود. زیرا زمانی که مشتری پیامی کاملا شخصی‌سازی شده و بر اساس نیازهای خود دریافت می‌کند احساس نزدیکی و تعامل بیشتری با برند مورد نظر دارد و راحتر می‌تواند به آن برند اعتماد کند.

  • استفاده آسان از پیام‌رسان‌ها

در سال‌های اخیر میزان استفاده از پیام‌رسان‌ها چندین برابر شده است. از این رو مشتریان تمایل دارند که از طریق اپلیکیشن‌های پیام‌رسان با برند مورد علاقه خود ارتباط برقرار کنند. از این رو استفاده از چت بات‌ها می‌تواند فرآیند استفاده از این اپلیکیشن‌ها را برای برندها تسهیل کرده و رضایت مشتریان را جلب کند.

برای استفاده از چت‌بات‌ها باید چه چیزهایی را در نظر بگیرید؟

در چه جنبه‌هایی از صنعتی که بیزینس من در آن فعالیت می‌کند با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانم تحول ایجاد کنم؟

چه کمکی به کسب و کار من می‌کند؟

چه بخشی از کسب‌و‌کار من نیاز به هوشمند شدن دارد؟

با پاسخ به این سوال‌ها شما مشخصا متوجه می‌شوید که در چه بخشی، به چه نوع خدماتی نیاز دارید و با استفاده از آن می‌توانید خلاء‌های موجود در کسب‌و‌کارتان را با استفاده از چت‌بات و… پر کنید.

رومند، چت‌باتی که می‌تواند کسب‌و‌کار شما را متحول کند

دستیارهوشمند فارسی رومند، یک دستیار هوشمند است که با استفاده از آخرین روش‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در زبان فارسی، به راحتی برای کاربردهای مختلف در سازمان‌ها قابل شخصی‌سازی است. رومند به سازمان‌ها کمک میکند تا برای ارتباط 24 ساعته و کم هزینه با مشتریان و یا مراجعه کنندگانشان، دیگر نیازی به پاسخگوهای انسانی نداشته باشند و بتوانند با استفاده از داده‌های اطلاعاتی که از قبل آموخته‌اند پاسخی متناسب به مشتریان ارائه دهند.

برای اطلاع از نحوه همکاری با استارتاپ رومند می‌توانید به وب سایت مراجعه کنید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *